Mimmo Rotella (1918-2006)
Artist's Resale Right ("Droit de Suite"). Artist's… Read more
Mimmo Rotella (1918-2006)

Televisione

Details
Mimmo Rotella (1918-2006)
Televisione
firmato e datato Rotella/63 (in basso a sinistra); firma, data e titolo Rotella 1963 Televisione (sul retro)
décollage su tela
cm 134,2x72,3
Eseguito nel 1963
Opera registrata presso la Fondazione Mimmo Rotella, Milano, n. 1651 DC 963/000
Provenance
Galleria La Bertesca, Genova
Galleria Flori, Montecatini
ivi acquisito dall'attuale proprietario nel 1978
Special notice
Artist's Resale Right ("Droit de Suite"). Artist's Resale Right Regulations 2006 apply to this lot, the buyer agrees to pay us an amount equal to the resale royalty provided for in those Regulations, and we undertake to the buyer to pay such amount to the artist's collection agent.
Further details
'TELEVISIONE' (TELEVISION); SIGNED AND DATED LOWER LEFT; SIGNED, TITLED AND DATED ON THE REVERSE; DÉCOLLAGE ON CANVAS

Lot Essay

"Per me il manifesto non conta solo in quanto tale, ma anche per la sua attualità, il suo colore, cioè, acquista un senso nuovo... in quanto riescono a introdurre una vera novità nel mio rapporto quotidiano con la strada. Ed è la molla creativa del colore che fa scattare la mia volontà di lacerazione, tutto quel complesso di fatti che si riposa infine nel mio quadro. Perchè una cosa è la lacerazione che io opero nella strada, quando il manifesto mi appare come un momento culminante della natura, e un'altra è la lacerazione che nel mio studio aderisce a un ordine non solo naturale, ma di corrispondenza alle mie esigenze di visione, e di creazione di qualcosa che sia, anche sotto l'aspetto di 'ready made', una metafora del mondo".

"Posters are not only important to me as such but also because of their topicality. Their colours acquire new meaning since they manage to introduce a true novelty in my everyday relationship with the street and they are the creative impulse that spurs my desire to tear up the entire amalgam of objects layered on my painting. The act of ripping that I perform in the streets when the posters appear to me as a crucial moment in nature is totally different from the ripping that I later perform in my studio when, by following my vision, I create something that, like the 'ready-made', is a metaphor of the world".
MIMMO ROTELLA, 1961